دکتر حسین تهرانی، محقق ارشد شرکت تویوتا
چند وقت پیش برای خرید یک سنسور خاص با بخش فروش یک شرکت انگلیسی تماس گرفتم و پس از تهیه پیش فاکتور خرید، مدیر مجموعه را متقاعد کردم تا آن قطعه خاص خریداری شود. پس از وارد کردن سفارش خرید این قطعه در سیستم خریدهای شرکت و دریافت پیش فاکتور خرید بسیار شگفت زده شدم!!! قیمت درج شده در این پیش فاکتور حدود ۵۰ درصد نسبت به قیمت اصلی آن گرانتر شده بود و این پیش فاکتور توسط یک شرکت بازرگانی تخصصی ژاپنی و نه سازنده انگلیسی صادر شده بود!!
با این افزایش شدید قیمت، عملا امکان خرید آن قطعه را نداشتم و بدنبال آن بودم که بنوعی مستقیم از سازنده اصلی آنرا خریداری کنم. پس از پرس و جوی فراوان ، متوجه شدم که بر اساس قوانین شرکت ( احتمالا برای کلیه ژاپنی این قانون صادق باشد )، عملا امکان خرید مستقیم از سازنده های غیر ژاپنی وجود ندارد و باید حتما یک شرکت بازرگانی ژاپنی در این میان به عنوان واسط قرار گرفته باشد ( که طبعا باعث افزایش شدید قیمت محصولات غیر ژاپنی میشود). سرانجام مدیر مجموعه به من فهماند که بهتر است به فکر یک سازنده ژاپنی باشیم و من به ناچار قطعه ای مشابه را از شرکت پاناسونیک خریداری کردم !!! با این سیاست هوشمندانه و زیرکانه، دولت و سیستم اقتصادی ژاپن بدون زیر پا گذاشتن قوانین تجارت آزاد جهانی، عملا مالیات غیر مستقیم سنگینی را بر روی محصولات غیر ژاپنی وضع کرده است و شرکتهای ژاپنی را وادار و تشویق میکند تا محصولات و قطعات خود را از سایر شرکتهای ژاپنی تهیه کنند!!( انصافا راه حل بسیار هوشمندانه و موفقی از آب درآمده است!!!)
در صنعت خودمان، مدیران ما دهه ها است که شعار حمایت از تولید داخلی را سر میدهند ولی در عمل، تولید کننده بدبخت، بدهکار و گرفتار است و دلال وارد کننده پولدار و سعادتمند است. چند وقت پیش فیلم «چهارراه استانبول» را دیدم که در آن به ماجرای آتش گرفتن ساختمان پلاسکو پرداخته میشود. در بخشی از فیلم بهرام رادان ( در نقش یک تولید کننده پوشاک ورشکست شده و دربدر و فراری از دست طلبکارها) به طلبکارهای عصبانی خود گفت که پلاسکو وقتی آتش گرفت و فرو ریخت که جنس چینی با قیمتی کمتر از نصف تولید کننده داخلی وارد بازار شد و تمام تولید کننده های پلاسکو را ورشکست و بدهکار کرد و زندگی بسیاری را آتش زد.