پیام مدیریت

پیام مدیریت

پیام مدیریت

پیام مدیریت

پیام مدیریت

مجتبی جیریایی

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب

همایش فلاویت

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۶ ق.ظ

همایش و رونمایی از تولید انبوه محرک زیستی ویژه گندم «فلاویت» در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد

         همایش و رونمایی از تولید انبوه محرک زیستی ویژه گندم فلاویت با حضور مهندس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، نمایندگانی از موسسه تحقیقات خاک و آب و موسسه جهاد نصر استان مرکزی و محققان و کشاورزان پیشرو دوشنبه 26 مرداد 94 در سالن فجر سازمان تحقیقات کشاورزی برگزار شد.

          در ابتدا، حجت السلام سعیدیان در سخنان خود با اشاره به ارزش همکاری مشترک بین فعالان بخش کشاورزی آن را موجب موفقیت در کارها دانست تا با دستیابی به  روشها و دستاوردهای جدید،  بتوان  اهداف مشترک در تولید محصول سالم از نظر کمی و کیفی را محقق ساخت.

          سپس دکتر ابراهیمی مشاور رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی در سخنان خود اظهار داشت: تحقیق بر روی طرح محرک زیستی به جهت کاربرد در استان خوزستان و ایلام شکل گرفت و عزم جدی سازمان تحقیقات کشاورزی در انتقال یافته های تحقیقاتی باعث انتقال این یافته به موسسه جهاد نصر شد تا   از خردادماه 94 بمدت سه ماه بر روی خط تولید محصول فعالیت شده، محصول  آماده ارائه به کشاورزان شود.

          آنگاه دکتر اسکندر زند در بیانات خود با قدردانی از محققان بخش کشاورزی، مدیران، کارشناسان، کشاورزان و مجری طرح گندم و با اشاره به مسائل تغییر اقلیم ، کمبود آب ، آلودگی محیط زیست، محدودیت منابع خاک و مباحث زیست محیطی شرائط خاص محیطی را یادآور شد و با اشاره به افزایش تقاضا برای غذای بیشتر مخصوصا مواد پروتئینی، خواستار تغییر رویکرد در بخش کشاورزی شد. وی استفاده از تکنولوژی را در رونق کشاورزی مهم ارزیابی نمود و بیان داشت جمله ی «رونق کشاورزی با توجه به محدودیت ها» باید شعار همه ما باشد به طوری که با دانش بنیان کردن کشاورزی و تزریق دانش روز به بخش کشاورزی پیشرفت بخش را حاصل نماییم. وی تقاضا محوری را اصل اساسی در تحقیقات دانست و با اشاره به حدود 7000 طرح تحقیقاتی در دست انجام، عمده آن را نیاز کشور برشمرد که در 500 رشته تخصصی بر روی این طرح ها فعالیت می شود.

      در ادامه مراسم با پخش نماهنگ تهیه شده از سوی شرکت جهاد نصر استان مرکزی، مراحل تحقیق، تولید و عملکرد محرک زیستی برای مدعوان تشریح شد.  به طوری که : این کود حاوی باکتری های مفید و محرک رشد گیاه از گونه میکروباکتریوم می باشد که برای اولین بار در کشور تولید و فرموله شده است اثرات مثبت این کود زیستی در اراضی کشاورزی اکثر استان های کشور در مراحل آزمایشگاهی و مزرعه ای به اثبات رسیده است و کاربرد آن می تواند سبب افزایش رشد و عملکرد گندم در شرایط کشت آبی و دیم گردد.

       پس از آن، مهندس اسفندیار پور مجری طرح گندم در سخنان خود به آماری در مورد خرید گندم در کشور و عواملی که در تولید محصولات کشاورزی در مناطق دیم  موثر است اشاره کرد. وی در دسترس قرارگرفتن کود زیستی و ترویج و توسعه آن را عامل مهمی ارزیابی کرد و آن را از وظائف بخش کشاورزی و بخش خصوصی دانست. و خاطر نشان ساخت با در معرض دید قرار گرفتن این کود زیستی و حضور در منطقه و اینکه کشاورز بداند افزایش عملکرد این محصول به میزان بالائی است، کاربرد آن تضمین خواهد شد.

     دکتر بازرگان رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب با ارائه گزارشی با عنوان موسسه تحقیقات خاک و آب در مسیر پاسخگویی به مسائل، خلاصه ای از  فعالیت های آن موسسه در سال های گذشته را تشریح نمود . وی همچنین گزارشی از اثربخشی محرک زیستی فلاویت ، کاربرد و افزایش عملکرد آن نسبت به نمونه شاهد را بیان داشت.

          سپس مهندس رجائی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تغییر رویکرد در بخش کشاورزی ، عزم ملی در این زمینه را خواستار شد وی با انتقاد از کسانی که کشاورزی در ایران را مقرون به صرفه نمی دانند  بیان داشت که  سوق دادن افکار عمومی به سوی بحث تجارت و اینکه نمی توانیم کشاورزی داشته باشیم و تنها می باید به صادرات بسنده کنیم، بسیار  نادرست است. ایران کشوری است که شرائط  کشاورزی در آن مساعد است و چنانچه از راه صحیح اقدام نماییم می توانیم نیاز کشور را تولید کرده و حتی به سایر کشورها صادرات هم داشته باشیم. وی اظهار داشت اگرچه میزان نزولات جوی  در سال جاری کاهش چشمگیری داشته اما  هدر رفت آب در کانال های کنار سدها و یا  تبخیر زیاد آب معضلی جدی  است که از سوء مدیریت ها و کوتاهی ما نشات گرفته که باید اصلاح شود.  

      مهندس رجائی تولید محرک زیستی فلاویت را نمونه ای از دستاوردهای بخش کشاورزی دانست و از وزارت جهاد کشاورزی خصوصا معاونت زراعت درخواست نمود تا حصول به نتیجه مطلوب فعالیت برای ترویج آن را ادامه دهند و با عزم جدی در جهت کاربرد آن در کشور و با اختصاص یارانه به این کود ، کشاورزان را برای مصرف آن راهنمایی نمایند. وی ابراز امیدواری کرد با حصول نتایج عملیاتی بتوان کشاورزان را به استفاده از این دستاورد دلگرم نمود.

       آنگاه رونمایی نمادین از محرک زیستی ویژه گندم فلاویت توسط مدیران حاضر در جلسه انجام شد و سپس از چهار تن از محققان از جمله دکتر هادی اسدی رحمانی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات خاک و آب مخترع محرک زیستی فلاویت، دکتر کاظم خاوازی معاون ترویج و آموزش سازمان، دکتر مجید ولدان مدیرکل دفتر تجاری سازی و انتقال فناوری و دکتر کامبیز بازرگان رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب به دلیل فعالیت های موثر در تولید این دستاورد، با اهداء لوح تقدیر به عمل آمد.

 

                                      روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

 

   
   
   
   
   
   
   
   
 
  • مجتبی جیریایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی